امیر المومنین علی عظیم علیه السلام، افضل الساعات است
علی بن ابراهیم قمی قدس سره روایت کرده است:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ قَالَ حَدَّثَنِي الْحُسَيْنُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ هِلَالٍ عَنْ عُمَرَ الْكَلْبِيِّ عَنْ أَبِي الصَّامِتِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ اثْنَتَا عَشْرَةَ سَاعَةً- وَ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع أَشْرَفُ سَاعَةٍ مِنِ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ سَاعَةً- وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى بَلْ كَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ- وَ أَعْتَدْنا لِمَنْ كَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِيراً.
ابو صامت گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: شب و روز هر کدام دوازده ساعت است و امیر المومنین علی علیه السلام بهترین ساعت از آن دوازده ساعت میباشد که مراد از ساعت در آیه «كَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ وَأَعْتَدْنا لِمَنْ كَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِيراً» (بلکه آنان ساعت (امیر المومنین علیه السلام) را تکذیب کردند و ما آتش سوزان دوزخ را بر آن که ساعت را تکذیب کرد آماده کردهایم؛ سوره فرقان، آیه ۱۱) حضرت علی علیه السلام میباشد.
تفسیر القمی، تالیف علی بن ابراهیم قمی، جلد ۲، صفحه ۱۱۲، چاپ موسسه دار الکتاب
تفسیر القمی، تالیف علی بن ابراهیم قمی، ترجمه فارسی از جابر رضوانی، جلد ۳، صفحه ۳۴۸، چاپ انتشارات بنی الزهرا علیها السلام
البرهان فی تفسیر القرآن، تالیف سید هاشم بحرانی، جلد ۵، صفحه ۴۳۶، حدیث ۳، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات
مرحوم علی بن حسن زوارهای در ترجمه و شرح این حدیث مینویسد:
و علی بن ابراهیم رحمه الله روایت میکند از ابی عبد الله عليه السلام که «امیر المومنین صلوات الله عليه ساعتی است از ساعات دوازده[گانه] روز، مثل ساعات شبانهروزی که اول روز امامت است». و معاندان همچنانچه قیامت را تکذیب میکنند، این ساعت را نیز که منشأ امامت است، تکذیب می.کنند. (منظور مولف این است که تکذیب امیر المومنین علیه السلام مساوی با تکذیب قیامت است.)
ترجمة الخواص، تالیف علی بن حسن زوارهای، جلد ۳، صفحه ۶۰۴، چاپ انتشارات علمی و فرهنگی
مرحوم بهاء الدین شریف لاهیجی نیز پس از نقل این حدیث مینویسد:
«و آنچه علی بن ابراهیم بعد از نقل این حدیث گفته که «ثم ذكر الدهرية وما أعد لهم فقال بل كذبوا بالساعة» تا آخر مراد اینست که ظاهر آیه ذکر دهریه است و آنچه برای ایشان آماده کرده از عذاب سعیر و باطن این آیت ذکر صنمی قریش و اتباع آنهاست که بعضی به حسب ظاهر و گروهی در خفیه به محض عناد امیر المومنین علیه السلام تکذیب سید ابرار صلوات الله علیه و آله کردند».
تفسیر شریف لاهیجی، تالیف بهاء الدین شریف لاهیجی، جلد ۳، صفحه ۳۶۷، چاپ انتشارات علمی